Info Syarat Memohon Parol – Pada artikel kali ini saya kongsikan maklumat berkaitan parol untuk pengetahuan bersama. Sempat juga ‘screenshot’ keyword pagi tadi. Besar kemungkinan carian berkenaan permohonan parol ini datangnya dari ahli keluarga yang masih menyayangi.

Info Syarat Memohon Parol

 
Saya pernah menulis tentang syarat layak parol di sini >>> Orang Di Parol (ODP). Terkandung di dalamnya penjelasan ringkas tentang apa itu parol dan kriteria penghuni penjara yang layak mendapat parol.
 
Berdasarkan pengetahuan, syarat untuk memohon parol bukan melalui permohonan ahli keluarga penghuni penjara, sebaliknya melalui proses penilaian bahagian Parol dan Perkhidmatan Komuniti, Jabatan Penjara Malaysia berdasarkan prestasi penghuni sewaktu menjalani hukuman penjara.

 

Setiap penghuni penjara yang layak berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan, akan dinilai sebelum mereka berpeluang menjalani baki hukuman pemenjaraan dibawah Perintah Parol. Perlulah diketahui bahawa parol itu bukan satu keistimewaan, sebaliknya adalah peluang kedua yang diberi melalui proses penilaian yang ketat.

 

Peranan Keluarga Memudahkan Parol : Orang Di Parol (ODP)

 
Pihak keluarga penghuni penjara juga akan dihubungi dan ditemuduga terlebih dahulu oleh bahagian Parol Dan Perkhidmatan Komuniti bagi memastikan penerimaan keluarga itu sendiri terhadap bakal ODP bila tiba waktu selayaknya untuk mereka menjalani Perintah Parol.

 

Justeru, saya sediakan maklumat perhubungan kepada ahli keluarga yang ingin mendapatkan penjelasan selanjutnya. Anda juga boleh membuat pertanyaan di mana-mana Pejabat Parol Penjara
tempat ahli keluarga anda menjalani hukuman penjara.

 
Bahagian Parol Dan Perkhidmatan Komuniti
Ibu Pejabat Jabatan Penjara Malaysia
Bukit Wira, 43000, Kajang
Selangor
Tel : 03 8732 8000
Faks : 03 8739 9205
 

Senarai Alamat Pejabat Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Negeri

 
B-9-6 Blok B, Megan Avenue II
No. 12, Jalan Yap Kwan Seng
50450 Kuala Lumpur
Tel: 03 2164 3816
Faks: 03 2164 3846
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Selangor

No. 33-1 & 33-2
Jalan Impian Mahkota 1
Saujana Impian
43000 Kajang, Selangor
Tel: 03 8734 8715
Faks: 03 8734 8725
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Negeri Sembilan

Tingkat 4, (D’MARA)
Bangunan Seremban Plaza Utara
Beg Berkunci 21, Jalan Tun Dr Ismail
70990 Seremban, Negeri Sembilan
Tel: 06 763 1271/ 06 763 0876
Faks: 06 763 1537
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Melaka

Aras 1, Wisma Persekutuan
Jalan Business City
Hang Tuah Jaya
75450 Air Keroh, Melaka
Tel: 06 232 5432
Faks: 06 232 5410
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Johor

Penjara Kluang
Batu 8, Jalan Kluang – Mersing
86000 Kluang, Johor
Tel: 07 787 5172
Fax: 07 787 5173
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Pahang

A17, Tingkat Bawah dan Satu
Jalan Seri Kuantan 2
Seri Kuantan Square
25000 Kuantan, Pahang
Tel: 09 514 7082
Faks: 09 514 7048
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Perak

2A & 4A, Jalan Greentown 3
Greentown Nova
30450 Ipoh, Perak
Tel: 05 249 1641
Faks: 05 249 1640
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Kedah

Tingkat Bawah, Wisma Persekutuan
Jalan Kampung Baru
05000 Alor Setar, Kedah
Tel: 04 734 2671 / 04 734 2672
Faks: 04 734 2673
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Pulau Pinang

Suite 2, Tingkat 14, Wisma TNB
10250 Jalan Anson, Pulau Pinang
Tel: 04 229 9475
Faks: 04 229 9564
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Perlis

No. 8, Taman Pengkalan Indah
Jalan Dato’ Wan Ahmad
01000 Kangar, Perlis
Tel: 04 979 1301 / 04 979 1300
Faks: 04 979 1303
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Kelantan

Jalan Maktab, Penjara Pengkalan Chepa
16109 Kota Bahru, Kelantan
Tel: 09 771 5280
Faks: 09 771 5604
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Terengganu

No. 80G, Jalan Petani
20000 Kuala Terengganu, Terengganu
Tel: 09 630 1084
Faks: 09 630 1084
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Sabah

Jalan Pahlawan, Peti Surat 11020
88811 Kota Kinabalu, Sabah
Tel: 088 252 600
Faks: 088 252 938
 

Parol Dan Perkhidmatan Komuniti Sarawak

Pulapen Negeri Sarawak
KM 10, Jalan Datuk Stephen Kalong Ningkan
93250 Kuching, Sarawak
Tel: 082 628 039
Faks: 082 628 563 / 082 628 561
 
*Semua alamat pejabat parol negeri yang ditampilkan 
adalah terkini sewaktu artikel ini ditulis.
 
Semoga segala penjelasan dan maklumat info syarat memohon parol ini dapat membantu memudahkan mereka yang memerlukan… in shaa Allah.
 
Anda juga boleh melayari Portal Jabatan Penjara Malaysia di
www.prison.gov.my
 
 
Khir Khalid

Khir Khalid

Perunding pemasaran bertauliah berdaftar dengan badan profesional Institute of Marketing Malaysia. Fasilitator sosial, penulis kandungan digital dan contributor Marketing in Asia > BIODATA.

28 Comments

  1. panduan berguna untuk ahli keluarga..

  2. oh..ada juga yang cari ye..

  3. Alhamdulillah masih ada yang mencari ..Maknanya masih ada yang saynag kat banduan terbabit..Sebab tu la keluarga diaorg cari cara maklumat tentang memohon parol ni..Moga2 maklumat yang ada di sini dapat memberi sedikit bantuan untuk keluarga yang mencari …InsyaAllah …

  4. thanks for the info…now i know.

  5. info ini amat berguna untuk mereka yang memerlukan..

  6. Perkongsian yang bagus KK 🙂

  7. semoga maklumat ini berguna bagi mrk yg memerlukan … altelnativ .

  8. terima kasih informasinya

  9. Good info KK..Thanks 🙂

  10. Info khir banyak membantu pada mereka yg perlukan info ni…terutama..ahli keluarga yang terlibat…

  11. Semoga bermanfaat kepada mereka yg mencari maklumat ini…

  12. Maklumat ini berguna untuk keluarga berkenaan dsn kita sebagai orang ramsi juga… Terima kasih.

  13. ada juga info alamat dan no phone parol pejara Sabah. wah the best info..bagus . 4 bintang Etuza bagi

  14. Terima kasih atas pencerahan KK, sebelum nie zumal pun kurang faham…

  15. sgt bermanfaat buat mereka yg memerlukan

  16. info yang sangat bagus. terima kasih.

  17. boleh bagi taw mmbr nie.. sbb ada sorg kenalan sedang jalani hukuman jgk…

  18. sekarang ni org mmg bergantung dgn internet je..xtau google..nak cari apa2 je google..smoga perkongsian bro khir memberi manfaat kpd semua org.. 😀

  19. wah, bagus bagus abang KK kongsi pasal ni. mesti ada yang nak sangat join kan. good luck to anyone of you yang join! ^^

  20. Info yg bagus macam ni memang akan dicari.

  21. perkongsian ini memudahkan mereka yg inginkan info lanjut

  22. Malam tadi tgk drama tentang dunia kehakiman. Ada juga lah sebut tentang parol ni utk banduan. So dpt lah info baru semalam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.